Friday, October 12, 2012

Checklist - Untung Penjualan Rumah

Aku suka baca mengenai pelaburan hartanah atau property flipping... & banyak ilmu yang ku dapat jugak, walaupun tak mungkin aku nak masuk ke arena property flipping... Semuanya knowledge kann.. senang sangat nak dapat ilmu sekarang ni.. masuk internet macam-macam ada. Cuma terpulang kepada kita untuk filter ilmu2 yang sangat berguna atau pun ilmu yang memesongkan dan tidak berfaedah...

Anyway, aku baru jual rumah Puncak Alam. So bila terbaca blog property flipping  - Flipping For Dummies - Tips, Ideas and Secret ni...baru lah aku sibuk2 nak check ape yang aku dapat masa jual rumah hari tu.. Kalau bro ni tak letak, aku pun tak tahu aku boleh claim deposit2 tu... So check list kat bawah ni aku tiru his previous post: Hari Yang Makin Ceria - Mood Bertambah Happy. Tiru benda baik tak pe kannn.. 

Check list :-
1. Untung Penjualan Hartanah (IN PROGRESS - lambatnya nak dapat)
1a. Duit deposit (OK sangat)
2. Duit lebihan MRTA bagi mereka yang mengambil MRTA (IN PROGRESS)
3. Duit lebihan daripada Pinjaman Perumahan (OK - 1.4K dah habis pun bayar hutang kad kredit)
4. Duit lebihan RGPT (OK)
5. Duit lebihan Cukai Tanah & Cukai Taksiran (OK kan aje, sbb tak bnyk different. RM 30 aje).
6. Duit deposit api air (IN PROGRESS)
7. Duit lebihan Maintenance Fees - For Apartment/ Condo (NA sebab landed)
8. Kes jual rumah lebih daripada harga pasaran (NA)
9. LAD (NA)
10. Sewa semasa dalam proses belian (NA)

So tinggal 3 items saja lagi in progress.. money.. money... Once settle semua ni aku pun nak set target baru.. A BIG one. Insya-Allah. Semuanya dalam perancangan.. Sekarang ni observe aje dulu kay?

Kalau nak tahu details ape ke benda check list kat atas tu.. sila rujuk sini ye...

Flipping Checklist - Untung Penjualan Hartanah



No comments: