Friday, October 22, 2010

BSP (Blood Sugar Profile)

Semalam letihh wooo.. kena buat BSP. BSP tu Blood Sugar Profile untuk ibu2 hamil yang kena kencing manis. Ni my first time kena BSP. Anyway good experience. dari sini baru aku tahu yang nampak sedap di mata tu tak semestinya elok untuk badan kita.. so kena tahu dari mana sumbernya.. karbo ke protein ke...

Processnya 4 kali kena report ke klinik untuk ambik darah. Malam sebelum tu kena puasa, dari pukul 10 mlm. Esok pagi2 gi klinik, untuk amik darah yang pertama ~ cek gula dalam darah aku 5. Lepas tu terus breakfast. catat time korang start masuk makanan tu dalam mulut pukul berapa. macam aku semalam pukul 8.20am so amik darah 2jam selepas tu pukul 10.20am.

Pukul 10.20 ambik darah - bacaan gula dalam darah aku 8.3. Mak aiii tinggi tu... aku punya lah risau..ape yang aku makan? 2 biji karipap, 1 sandwch, 2 cawan air suam = 8.3.. so aku suspect roti atau inti karipap tu yang buat gula naik..

Amazing epal hijau!!!
Pukul 12 makan - 1 biji epal hijau + ikan selar masak asam pedas + 2 portion sayur + air masak 800 liter

Pukul 2 cek darah ~ alhamdulillah bacaan turun 4.7! amazing.. epal hijau? atau air masak 1 botol yang terpaksa aku telan, sampai 5-6 kali gi toilet kat office tu yang jauh.. sampai rasa senak menahan nak terkencing. Ape pun aku akan continue epal + air masak bnyk2 ni...

Pukul 6 petang dinner aku makan 2 potong epal hijau + ikan bakar + air asam + ulam2 termasuk peria selamba aku telan + air masak 500 liter.

Pukul 8 malam cek darah ~ bacaan turun 5.2, naik skit tp still tahap normal....

Alhamdulillah, semuanya ok.. tp penat wooo... ulang alik ke klinik + office. tak boleh cuti sbb tengah kritikal buat payroll. Hubby yang jadi driver pun penat.. So kesimpulannnya aku kena amalkan epal hijau.. tak nak naik mendadak.. nanti everyweek kena buat BSP lagi. aku harap ni yang terakhir aku buat BSP. serik laaa.. letih. kalau tak okay jugak kena cucuk insulin kat perut sampai nak beranak nanti. Adeehh.. macam bunuh diri namanya tuhh..!

So kena jaga makan aje lah.. masa Fahda dulu aku main bedal aje ape aku nak makan.. maklumlah makan untuk 2 orang.. tapi kali ni may be sbb faktor umur dan berat sebelum pregnant pun mmg dah naik so aku senang kena kencing manis... Nurse cakap, kalau plan for next one, make sure BMI badan dalam tahap normal, bukan obes... good advise...

Esok ada review dengan doktor pulak.. ape langkah seterusnyaa.. aku dah bincang2 dgn hubby.. kemungkinan besar aku gi Hospital Sg Buloh aje nanti, disebabkan aku ada rekod kencing manis ni.. Doakan semuanya selamat yeee...

1 comment:

Unknown said...

sy first result 8.00 pagu ok 4.9...yg kedua naik pulak 11.30 am 7.1...agak nye kne marah la kan