Sunday, May 12, 2013

Minyak naik, Tax & Zakat

Alhamdulillah, Sempena kenaikan harga minyak baru-baru ini, company aku bersetuju untuk menaikkan amount untuk car allowance sebanyak RM80, effective Bulan July 2008. Kalau dulu aku dapat RM185, kali ni aku dapat RM265. SO kitorang staff-staff Marhain ni semua suka hati dan bergembiralah.. tp bila aku process gaji bulan ni, macam biasa aku akan tengok payslip aku dulu lah sbb nak kira berapa net amount aku. boleh budget-budget. Alamakkk.. income tax aku bertambah RM30 dari biasa!!. bermakna, tambah car allowance RM80, Tax pun naik RM30. aku cuma merasa RM50 sahaja..

so sebelum aku confirm & final & submit salary tu ke Bank. aku cepat2 tukar Zakat deduction aku.. tambah RM30 dari previous month.. hmm baru aku lega. kena pandang positive side. Di sebalik RM80 yg aku dapat, sebahagiannya adalah untuk dizakatkan.. (bukan untuk di’tax’kan). :-) . So ‘Tax aku mcm biasa… tak sampai RM5 pun aku bayar everymonth! hehehee…

Insya-Allah semoga berkat rezeki yang Allah kurniakan ini..

No comments: